Μέτρα «ναι», απεργίες «ναι»

  • Δημοσκόπηση της Κάπα Research

  • Πώς η ελληνική κοινωνία δέχθηκε τη συμφωνία με το ΔΝΤ
  • Το 55,2% των πολιτών δήλωσε ότι δέχεται το πακέτο- το 44,6% το απορρίπτει Το 56,3% προτιμά την περικοπή των μισθών από τη χρεοκοπία της χώρας Το 71,3% καλεί τα κόμματα να λειτουργήσουν σε κλίμα συναίνεσης

Την ίδια στιγμή που ολόκληρη η Ευρώπη χαρακτηρίζει απολύτως αναγκαία την ευρωπαϊκή συμφωνία για την παροχή οικονομικής βοήθειας στην Ελλάδα, οι έλληνες πολίτες παραμένουν επιφυλακτικοί και επιμένουν να αρνούνται τα νέα οικονομικά μέτρα, υποστηρίζοντας ότι υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Σύμφωνα με πανελλαδική δημοσκόπηση της Κάπα Research, η οποία πραγματοποιήθηκε για «Το Βήμα της Κυριακής» την ημέρα που η Βουλή υπερψήφισε τη συμφωνία, η πλειοψηφία των Ελλήνων τάσσεται υπέρ της εφαρμογής των νέων μέτρων που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, αλλά με σημαντικό ποσοστό να εξακολουθεί να εκφράζει τη διαφωνία του, ακόμη και όταν καλείται να επιλέξει ανάμεσα στη λιτότητα και στην πτώχευση! Η δημοσκόπηση της Κάπα Research πραγματοποιήθηκε πανελλαδικά σε δείγμα 1.030 ατόμων, την περασμένη Πέμπτη 6 Μαΐου, αμέσως μετά την κύρωση της συμφωνίας από τη Βουλή, που οδήγησε τον κ. Αντ. Σαμαρά στην απόφαση να διαγράψει τη κυρία Ντόρα Μπακογιάννη και τον κ. Γ. Παπανδρέου να θέσει εκτός της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠαΣοΚ τους τρεις βουλευτές του που αρνήθηκαν να την υπερψηφίσουν. Από το σύνολο των ερωτηθέντων, το 55,2% δήλωσε ότι αποδέχεται τα μέτρα που επιβάλλουν η Ευρωπαϊκή Ενωση και το ΔΝΤ, αλλά ποσοστό 44,6% τα απέρριψε, παρά τον κίνδυνο της χρεοκοπίας.

Τα ποσοστά διαφοροποιούνται ελαφρώς, όταν οι πολίτες καλούνται να τοποθετηθούν στο δίλημμα «λιτότητα ή πτώχευση;».

Στο ερώτημα αν αρνούνται τα νέα μέτρα ακόμη και αν η Ελλάδα χρεοκοπήσει, απαντούν καταφατικά το 35,6% και αρνητικά το 56,3%, που προτιμά την περικοπή των μισθών και την ύφεση που θα ακολουθήσει από τη χρεοκοπία της χώρας και τη στάση των πληρωμών που συνεπάγεται μια τέτοια κατάσταση.

Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων εξάλλου προβλέπει αύξηση της κοινωνικής έντασης και των κινητοποιήσεων, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι οι διαδηλώσεις δεν πρέπει να σταματήσουν, παρά τις επιπτώσεις που έχουν στην οικονομία, αλλά και στον τουρισμό με την έκδοση των πρώτων ταξιδιωτικών οδηγιών. Υπέρ των κινητοποιήσεων τάσσεται το 53,2%, ενώ υπέρ της διακοπής τους το 44,3%. Παρ΄ όλα αυτά το 63,5% όσων συμμετείχαν στη σφυγμομέτρηση πιστεύει ότι οι κινητοποιήσεις δεν μπορούν να ανατρέψουν τη συμφωνία της χώρας με την ΕΕ για την κάλυψη των δανειακών αναγκών της και του χρέους της, ενώ ποσοστό 31,8% θεωρεί ότι η συμφωνία μπορεί να ανατραπεί με λαϊκούς αγώνες. Παράλληλα το 74,8% τονίζει ότι η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει στη ζώνη του ευρώ, ένα επίσης εντυπωσιακό ποσοστό 71,3% καλεί τα κόμματα να λειτουργήσουν σε κλίμα συναίνεσης, ενώ ποσοστό μόλις 22,2% πιστεύει ότι θα πρέπει να αντιπαρατεθούν δυναμικά στα μέτρα.

Από τη δημοσκόπηση της Κάπα Research εξάλλου προκύπτουν και ενδιαφέροντα πολιτικά συμπεράσματα. Ενα από αυτά είναι ότι η πλειοψηφία των πολιτών έχει χάσει πλέον εντελώς την εμπιστοσύνη της στο πολιτικό σύστημα. Δεύτερον, θεωρεί την κυβέρνηση Παπανδρέου την τελευταία ελπίδα της χώρας για να βγει η χώρα από τα αδιέξοδά της. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο ερώτημα «από πού προβλέπετε ότι θα προέλθει μια λύση αν δεν σας καλύπτει η κυβέρνηση Παπανδρέου;» το 66% δηλώνει: «Δεν ξέρω, δεν απαντώ». Ποσοστό 14,3% πιστεύει ότι η λύση θα προέλθει από το Κέντρο, ποσοστό 10% από τη Δεξιά, ενώ το 9,7% έχει εναποθέσει τις ελπίδες του στην Αριστερά.

  • Η ταυτότητα της έρευνας
  • Επωνυμία εταιρείας: Κάπα Research ΑΕ. Αρ. μητρ.: 5.
  • Επωνυμία- όνομα εντολέα: «Το Βήμα».
  • Σκοπός δημοσκόπησης: Ερευνα κοινής γνώμης σχετικά με τα επείγοντα μέτρα για την οικονομία που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός.
  • Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά δείγματος: Αντιπροσωπευτικό, άνδρες και γυναίκες, 18 ετών και άνω, βάσει της απογραφής του 2001 της ΕΣΥΕ.
  • Μέγεθος δείγματος/ γεωγραφική κάλυψη: 1.030 άτομα, πανελλαδικά, με αναλογική κατανομή στις 13 περιφέρειες της χώρας.
  • Χρονικό διάστημα συλλογής στοιχείων: 6 Μαΐου 2010.

    Μέθοδος δειγματοληψίας: Πολυσταδιακή δειγματοληψία με χρήση quota ως προς τη γεωγραφική κατανομή του πληθυσμού, το φύλο και την ηλικία. Τα αποτελέσματα είναι σταθμισμένα με την ψήφο του 2009.

  • Μέθοδος συλλογής στοιχείων: Η συλλογή των στοιχείων έγινε με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων και βάσει ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου..
  • Τυπικό στατιστικό σφάλμα: Μέγιστο σφάλμα 3,10% με διάστημα εμπιστοσύνης 95%.
  • * Η Κάπα Research είναι μέλος της ΕSΟΜΑR και του ΣΕΔΕΑ και τηρεί τους κώδικες δεοντολογίας για τη διεξαγωγή και τη δημοσιοποίηση ερευνών κοινής γνώμης.

One response to “Μέτρα «ναι», απεργίες «ναι»

  1. Κύριοι διπλωμάτες του Υπουργείου Εξωτερικών γιατί προτού συμμετάσχουμε σε ελληνο-ισραηλινά ναυτικά γυμνάσια δεν ενημερώσατε την κυβέρνηση για τις απόψεις του Ισραήλ για το διατυμπανιζόμενο δικαίωμά του περί νηοψίας και κατάσχεσης πλοίων σε ανοιχτή θάλασσα μέχρι 100 ναυτικά μίλια στην ανοιχτή θάλασσα (βλέπε παρακάτω δήλωση Ισραήλ για το «δικαίωμά του»).

    Ωραία, κύριοι Πρέσβεις, Πληρεξούσιοι Υπουργοί Α’ και Β΄ Τάξεως, είστε θυμωμένοι που σας φορολογούν το επίδομα εξωτερικού σας, είναι όμως αυτό δικαιολογία για να μην ενημερώσετε την κυβέρνησή σας για το διατυμπανιζόμενο δικαίωμα του Ισραήλ να κάνει νημοψία και κατάσχεση πλοίων στην Ανοιχτή Θάλασσα; (βλ. παρακάτω επίσημη δήλωση του Ισραήλ)

    Έχει παραδεχτεί όλος ο ελληνικός λαός τις ικανότητές σας στο Ανώτατο Υπηρεσιακό Συμβούλιο του Υπουργείου Εξωτερικών, όπου ο δυσμενώς κρινόμενος δεν έχει το δικαίωμα της ακροάσεως, το δικαίωμα δηλαδή να εμφανίζεται και να υπερασπίζει τον εαυτό του, μπροστά σε τυχόν συκοφαντίες των μελών του Ανώτατου Υπηρεσιακού Συμβουλίου, ενώ το δικαίωμα αυτό το αναφέρει το άρθρο 20 του Συντάγματος; Τι άλλο θέλετε;

    Γιατί κύριοι διπλωμάτες, προτού συμφωνηθούν και πραγματοποιηθούν τα κοινά ναυτικά γυμνάσια της Ελλάδας και του Ισραήλ όπως αναφέρεται παρακάτω, δεν ζητήσατε από τους Ισραηλινούς να δηλώσουν ρητά, ότι θα σέβονται τους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας και σε καμία περίπτωση δεν θα επιτεθούν, δεν θα κάνουν νηοψία και δεν θα κατάσχουν ελληνικά πλοία στην Ανοιχτή Θάλασσα όπως έκαναν σήμερα;

    Τι λέει για όλα αυτά το Ανώτατο Υπηρεσιακό Συμβούλιο του Υπουργείου Εξωτερικών;

    http://www.ict.org.il/Articles/tabid/66/Articlsid/251/currentpage/6/Default.aspx International Institute for Counter-Terrorism, Herzilia, Israel. Having experienced decades of maritime terrorism attacks, Israel developed a comprehensive coastal defense system based on both military and civilian aspects. It is the interaction between both parts that guarantees success.

    Coastal Defense is mainly the Israeli Navy’s responsibility. The task is to protect Israel’s coast, its sovereignty at sea and to ensure its vital shipping. It consists of intelligence gathering by Israel’s intelligence services, patrols outside Israeli territorial waters, coastal radar defense shields, the establishment of maritime security areas and force protection programs.[132]

    The first protection stage consists of intelligence gathered by the various Israeli intelligence services and the Foreign Ministry. Israel also relies on land-based aerial reconnaissance patrols (Shahaf Maritime Aircraft) and patrols conducted by Israeli naval ships (Sa’ar 4-5), in order to secure a maritime situational awareness of its western border. While the outer border of these controls is set at 100 nautical miles off the Israeli Coast, the lateral borders are specified by the territorial waters and air traffic regulations of each neighboring country.[133] On closer range (up to 32 nautical miles) nine Israeli radar stations[134] situated along the coast from Rosh Hanikra in the north to Erez near the Gaza Strip, provide the Central Command Center (C4I), through its three local command centers Haifa, Ashdod and the Red Sea Region, with a complete picture of all maritime movements. Furthermore, these regional command centers can direct up to eleven coastal patrol boats (Mediterranean coastline), in order to intercept suspicious ships / floating objects. Following the withdrawal of the IDF forces from the Gaza Strip in August 2005, Israel’s navy found itself replacing its physical barriers and reconnaissance posts, such as Tel Ridan in Gaza, with technical sensors near the border with the Gaza Strip. These technical sensors consist of infiltration detection sensors such as the Long Range Reconnaissance and Observation System (LORROS) built by Elbit which teamed up with IAI’s subsidiary Elta System’s EL/M-2226 coastal surveillance radar system.[135] EL/M-2226 is designed to detect patrol boats at ranges up to 32 nautical miles and rubber boats at ranges greater then 10 nautical miles, in waves up to 5 ft. It can also detect submarine periscopes or even small airborne targets. El/M-2226 is able to track more than 200 targets at the same time.[136] Mounted atop 820ft.-high smokestacks at the nearby Ashkelon power station, the dual system provides the operator with a deep view into the Gaza Strip. Moreover, as part of Israel’s effort to reduce spending, the Israeli Navy will replace part of its manned coastal surveillance stations with unmanned radar stations by 2008. Unmanned radar stations, stationed on high vantage points far from population centers along the coast[137], can be more powerful and therefore provide greater coverage and resolution. While the Israeli navy gave control of MAZ L to the PA, it retains control over both security zones MAZ M and K and will be able to enter zone L at will.[138] Furthermore, according to news reports,[139] the IDF is building an anti-terror barrier off the Gaza Coast, which is aimed at thwarting Palestinian terrorists swimming up to the Israeli coast and stopping ships up to 50 knots. The barrier, according to the reports, will consist of cement pilings burrowed into the sandy bottom, in the first 150 meters. Beyond that, the barrier will extend for a further 800 meters, in the form of a 1.8-meter-deep fence floating beneath the surface. On the northern border with Lebanon, off the coast of Rosh Hanikra, there are seven linked buoys reaching out 4,200 meters from the coast. The buoys were initially intended to demarcate the territorial waters with Lebanon, but they were later used to embed sensors helping the naval station at Rosh Hanikra to detect intrusion. In order to safeguard sensitive areas such as the northern and southern Mediterranean border, Israel has declared that the security zones are closed to civilians. These security zones are monitored intruder detection systems, such as the Cedar and Spider systems of Controp Precision Technologies.[140] On the Lebanese border, these security zones reach deep into Lebanese territorial waters.[141] The areas in question are updated annually by the Israeli Ministry of Transportation. Additional safeguards in force are the military escorts which each foreign naval vessel heading for Haifa receives. The vessel is met six nautical miles off the coast by an Israeli patrol boat and then escorted until its final mooring spot. The harbors themselves are secured by human lookouts, for example the Haifa port employs three such installations to safeguard the harbor.[142] Upon entering the port, some of the vessels are examined by divers for dangerous materials attached to their hulls. In order to increase the security of Israeli ports, the Navy established a special unit in November 2005, Snapir (fin), which will protect the Haifa, Ashdod and Eilat ports. Besides port security, the unit’s main tasks are the prevention of terrorists’ infiltration into Israel, using small boats or swimming and diving, the inspection of suspicious ships entering Israeli territorial waters and assisting law enforcement authorities. The Snapir unit will use small Tzir’a (Hornet) vessels, which are designed to sail in shallow waters and are capable of speeds of 45 knots. According to Navy commander Maj. Gen. Ben Ba’ashat, the unit will be made up entirely of female fighters as, “unlike other naval units, the new unit does not require soldiers to sleep on board the ships and therefore female soldiers are well suited for the position”[143].

    On the civilian side (merchant shipping), according to the Israeli Ministry of Transportation, Israel does not rely only on security regulations as defined in the IMO, which must be provided before crossing the 100 nautical mile barrier off the Israeli coast, but being mindful about improving their security measures, they have established several additional security measures. A ship heading towards Israel will initially be questioned once radar contact has been established. Ships heading to Israel, however, must file a “Notice of Arrival” 48 hours earlier with the Israel Ministry of Transportation, thus giving Israel’s intelligence, customs and merchant marine unit time to investigate the registrations and cargo. 25 nautical miles from port, the vessel must state its position and the Captain will be questioned again upon entering Israeli territorial waters. If necessary, the ship will be identified by a nearby patrol boat. All maritime vessels approaching Israeli ports have to use one of three shipping corridors which lead either to Haifa, Hadera and Ashdod / Ashkelon.[144] While on approach, merchant ships are not allowed to exceed 12 knots and yachts 15 knots. Furthermore, the Israeli Navy cooperates with the Israel Police, Customs Authority, Bomb Squad and the Ministry of Transportation Inspection Unit, in order to conduct security checks of vessels approaching and entering Israeli ports.

    VIII. Conclusion

    A terrorist attack on Israel’s maritime interests is a credible scenario among the general terrorist threat contingencies facing Israel. Israel is not only highly dependent on maritime trade, but is also part of a region where terrorist groups possess maritime capabilities. Moreover, having continuously improved their maritime capabilities and tactics over the past decades, these groups have shown that they are able to penetrate Israel’s coastal weak links. Targets could be identified by these groups, as Ashkelon’s power station, Eshkol’s gas rig, coastal defense forces and Israeli cruise ships. Attacks on any of Israel’s ports could cause serious economic disruption and loss of life, as all ports are located near major population centers. While Israel in general has adapted successfully to existing maritime threats, it has almost never been able to foresee future modi operandi. However, as maritime targets are harder to attack than most onshore targets, terrorist organizations will continue to prefer attacking those while maritime smuggling operations will continue. While the establishment of better interconnected command and control centers, and the use of unmanned, aerial and maritime UAVs will allow Israel to decrease its reaction time on the home front, on the international front Israel’s maritime assets are still wide open. International counter-measures such as the ISPS code and U.S. initiatives like the Container Security Initiatives (CSI) and Proliferation Security Initiative (PSI) can only be regarded as the first step in order to close this Achilles’ heel.

    http://www.skyscrapercity.com/archive/index.php/t-188852.html GAVDOS, Greece – Military personnel from Israel and five Arab states, together with Greek forces, took part Tuesday in a rare joint disaster relief exercise off this tiny Greek island.

    Greek and Israeli rescue workers and military personnel participated directly in the exercise, involving mock rescue operations for an earthquake and a sinking merchant ship.

    Military observers from Egypt, Jordan, Algeria, Morocco and Tunisia attended the drill south of the island of Crete.

    “This is a step forward in regional cooperation,” said Adm. Panagiotis Chinofotis, head of Greece’s National Defense General Staff.

    “The two main objectives of this exercise are humanitarian assistance and disaster relief.”

    In the first stage of the exercise, Greek and Israeli rescuers searched a demolished building with the help of sniffer dogs, in a simulated earthquake drill.

    Israel has peace agreements with Egypt and Jordan, but does not have formal relations with Algeria, Morocco and Tunisia and has had no military cooperation with those three countries.

    Greece has organized several civil and diplomatic meetings involving Israel and Arab countries in recent years, mostly as part of European Union programs for Mediterranean cooperation.

    “The drill is intended to (provide) … a response to a crisis situation, in providing humanitarian aid and carrying out search and rescue operations,” a defense ministry statement said.

    Code-named Dolphin 05, the exercise involves about 1,000 Greek personnel as well as naval vessels, helicopters and C-130 military transport aircraft.

    A 110-member Israeli force is participating with a navy corvette, and includes a 35-member disaster relief team. The Arab countries have sent 10 officers to act as observers.

    NATO member Greece and the other six countries are part of the so-called Mediterranean Dialogue group, which was formed in 1994 but has remained largely inactive and has had no military cooperation in the past.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s